I det siste har jeg oftere og oftere sett hunder bli bundet utenfor butikker. Noen binder de noen meter unna butikken, som om det skulle være mye bedre.
I dag sto det to hunder bundet utenfor butikken jeg var på. Den ene sto pent og ventet på eieren sin. Den andre, en liten sort puddel sto bare og klynket.
Har folk begynt å gi blaffen i loven, eller er loven blitt fjernet?

29 kommentarer In " Er det blitt lov til å binde hunder utenfor butikker igjen? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 15th 2008 at 3:18 pm
Det er ikke en lov mot å binde hunder utenfor butikken, kanskje ikke så smart (tanken på hundetyveri) men det er ikke ulovelig.
Selv om de klynker seg.
Jeg binder hunden min utenfor HVIS jeg skal inn i 2 min. (hater det, men noen ganger MÅ man bare gjøre det)…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:28 pm
Jeg trodde det var en lov mot det, jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:32 pm
Nei det er ikke det.
Er egentlig litt fint at det ikke er det heller. Synes jeg da.
Men synes at enkelte binder bikkjene alt for nære døra. og det er ukoslig for de som skal inn i butikken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:36 pm
Visste ikke at det var forbudt. Jeg gjør det, men ikke rett ved inngangen;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:40 pm
#1- jo, det finnes en lov mot det!
Dvs, de skal ikke sjenere offentligheten, og dermed ikke bindes nærmere enn x-antall meter inntil der offentligheten har tilgang.
Altså er det ikke tillatt å binde en hund rett ved inngangsdøra til Rimi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:43 pm
hvor er den loven?
Er ikke ulovelig å binde bikkjene ved butikken, jeg sa aldri hvor nærme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:44 pm
Jeg sjekket lovdata, jeg. Her er linken:
http://www.lovdata.no...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:44 pm
http://www.lovdata.no...
Se paragraf 5.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:44 pm
§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:47 pm
Nei, de må henges opp i trærne slik at de ikke tar for mye bakkekapasitet fra mannen i gata …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:48 pm
Jeg binder hunden min utenfor. Hva annet skal jeg gjøre? Har ingen bil, og det er jo veldig greit å gjøre handling og tur på samme tid.
Hunden min er veldig flink, han klynker ikke eller bjeffer, og sitter pent. Jeg er aldri borte mer enn 10 minutter.
Når det kommer til tyveri, bor jeg på et sted der jeg ikke regner med at det kommer til å skje (men jeg er alltid rask i tilfelle, og han står nære butikken). Men jeg ville ALDRI bundet ham utenfor i fks. oslo.
Det var jo noe snakk om at det skulle bli satt opp bur utenfor butikkene, men det har ikke skjedd. SÅ hundeeiere har ofte ikke noe annet valg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:49 pm
Rett ved inngang, men hvis man binder bikkja litt bortenfor da… fortsatt ulovelig. Nå ble jeg skikkelig overrasket for trodde virkelig ikke det var en lov mot det.
*bøyer meg i støvet og beklager*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:50 pm
#9
Akkurat.
Hunder er en pest og en plage rett og slett, og burde alltid være innendørs, og bare luftes om natten… noen har den holdningen virker det som…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 3:54 pm
Håper du ikke sikter til meg med den kommentaren. Jeg er av de som er redd hund. Derfor er jeg opptatt av hvordan hundeeiere håndterer hundene sine. Samtidig er jeg opptatt av at folk skal behandle hundene sine bra. Så en hund som sitter og klynker utenfor butikk, virker som den ikke har det bra for meg som ikke er hundekjenner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:01 pm
Jeg gir f– i hele loven og binder hunden der det passer å ha ham. Jeg tar hensyn til de med skrekk og alergi, men det viktigste er at han ikke blir stjelt eller løsnet av pøbelen. Det får være grenser for hvor latterlige lover vi skal ha i dette landet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:04 pm
Nei, det var ikke deg jeg siktet til
Jeg blir bare veldig provosert av folk som ikke tåler at hunder er løs i skogen fks, som bare skuffer seg (selv om man har kontroll på hunden, utenfor båndtvangen).
Og når det kommer til å binde dem utenfor butikken, er jeg jo helt enig i at den ikke skal stå midt i inngangen, det med tanke på da folk som deg, som er redd for hunder, eller barn som vil klappe og sånn.
En hund som sitter og klynker utenfor butikken er nok en hund som ikke har blitt trent ordentlig til å kunne gjøre det. For jeg mener at hunder bør være istand til å stå bundet, enten det er utenfor en butikk eller et annet sted, og vente på eieren sin. Men ikke for lenge såklart. SÅ det handler om trening rett og slett, min gjorde også det da han var 4 måneder, og jeg begynte å trene ham på det. Nå er han 6, og han sitter pent og venter, uten en lyd
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:30 pm
Klart vi må binde dem utenfor.
Men de må få skygge, og ikke slik at folk skal gå inntil. Men selvsagt MÅ noen bort å mase og dikkedikke…
Skal vi la dem være alene hjemme, sitte i varme biler, eller ulovlig ta dem med inn?
De er gode venner som ikke furter og surmuler og er glade for vår eksistens!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:41 pm
Jeg binder ALDRI hunden min fast andre steder enn hjemme i hagen.. Å binde fast en hund på “offentlig plass” uansett hvor snill og grei den er er som å spille russisk rulett med livet til hunden. Om du er borte ett minutt eller halvtime spiller ingen rolle, når ting skjer, skjer de fort.. Og om feks et barn eller noen andre skulle finne på å gå bort til hunden (som selvfølgelig er verdens snilleste) og feks stikke den med en pinne eller noe annet, og hunden glefser til for å forsvare seg selv, så er det like fullt hundeeiers ansvar, og du som hundeeier risikerer å måtte avlive hunden..
Er ikke hunden mer verdt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:51 pm
Når hundene ikke får bli med inn, må de jo vente utenfor. Jeg har aldri sett noen bli bundet farlig nær inngangen til butikken. Eller skal jeg si generende nær.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 4:56 pm
Siste nye nå fra sverige er at det heller ikke er lov å ha hunden i bur i en parkert bil… Altså dersom man parkerer bilen må man åpne buret og slippe løs hunden (i bilen)før man evt går inn på butikken. Man har jo heller ikke lov til å ta hunden ut og binde den på utsiden av butikken.
Jeg for min del pleier, hvis det er varmt og jeg har med meg hundene, å parkere i skyggen,åpne bakluka på bilen og la den stå åpen mens jeg tar en rask tur inn på butikken. Hundene ligger da i bur, i skyggen og med god tilgang på luft. Men dersom det blir forbudt å ha hundene i bur så må jeg jo stenge dørene og la den være innesteng da?!
Ser at noen butikker tilbyr hundebur på utsiden av butikkene, men de er jo så små at en stakkars newfoundlender ikke kommer inn engang. Ikke lett å ha med seg sin firbeinte venn i “siviliserte” strøk nei!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 5:08 pm
#17
I sverige har du ikke lov å kjøre mer enn så og så mange timer med hunden i bur heller.. dvs at heretter legger man ikke i vei gjennom sverige om man har mer enn par timers kjøring.. Det er latterlig få timer man kan kjøre, så må man stoppe og hvile i 8 timer (tror jeg det er..) og dersom man feks stopper på en campingplass for å overnatte må man få lov å ta hunden med inn i hytta, for i bilen eller ute kan den jo ikke ligge i følge reglene deres..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 5:24 pm
#18 Nei det er jammen sant…! Også mine hunder som ELSKER å sove i bilen…! He-he, får ta dem med i hytta da?! Høres ikke helt gjennomtenkt ut den loven altså, men det er vel noen tilfeller av total mangel på dømmekraft fra enkelte hundeholdere sin side som har utløst det sikkert… Hvor blir det av sunn fornuft mon tro?
- Og hva med de tilfellene hvor vi selv sover i bilen? Må vi da leie hytte til hundene?
Kan de sove i buret sitt om natta hvis buret står på utsiden av bilen? Tji-hi, kan bli noen festlige syn i campingsverige etterhver ser det ut som:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 5:45 pm
Nå har jeg hund selv, så jeg er langtfra enig med alt som står i denne nye hundeloven. Men det å ikke binde hunden hvorsomhelst uten tilsyn er jeg enig i. Som det er skrevet over her, ting skjer sinnsykt fort.
Venninnen min kom ut og fant hunden sin med noen drittunger som dro den i øra og tråkka den på hale pog poter for moro skyld. Takk gud for at hunden ikke tok igjen- da hadde den nemlig blitt avlivet for angrep på barn.
En annen jeg kjenner ble frastjålet hunden sin utenfor en butikk.
Jeg lar bikkja mi være igjen hjemme jeg, hvis jeg skal steder det ikke er trygt for ham å være med. Heller det enn å risikere sikkerheten hans- selv om HAN fint kan stå utenfor en butikk uten å plage noen eller klynke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 5:55 pm
#20 Må si meg litt enig med deg der, Lilleva. Jeg pleier heller aldri å binde hundene utenfor butikken. Nettopp fordi en aldri vet hva unger/andre kan finne på. Men jeg lurer bare på om regelverket er helt gjennomtenkt når det kommer så mye rart, slik som i sverige..?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 5:56 pm
De fleste butikkene her hvor jeg bor har sånne hundebur utafor…
Og de er vel godkjente?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 15th 2008 at 6:09 pm
# 21- vel, jeg er enig i endel av det som finnes i den svenske hundeloven- om ikke annet for å få folk til å tenke seg om vedr brubruk, lufting av hund osv. Problemet er bare det at endel av det er lite gjennomtenkt og gjennomførbart. Feks det at hunder ikke skal kunne være alene i mer enn 6 timer, de fleste av oss jobber jo i 8 timer.
Eller det at hunder MÅ luftes etter så og så lang tid i bur- tanken er god den, slik at folk ikke stenger bikkja i bur i enhver sammenheng, eller lar den ligge der i 16-18 timer i døgnet som endel dessverre gjør-, men i bil etc er det ikke alltid så nødvendig.
Men jeg synes godt at vi her i NOrge kunne fått oss en lov som beskyttet dyras interesser i større grad enn vi har idag. Det er altfor mye uvettig hunde- og dyrehold.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 18th 2008 at 12:42 pm
#13: Hvis du binder hunden der det passer DEG, hvordan kan du da være sikker på at den ikke sjenerer folk som er redde eller har allergi? Utrolig sneversynt og egoistisk spør du meg.
#14: Jasså, du blir provosert av at andre reagerer på da har hunden din løs i skogen? Båndtvang eller ikke – føler du ikke det minste ansvar for at andre mennesker faktisk kan være engstelige? Jeg kommer aldri til å glemme den gangen jeg gikk til barnehaghen med mine to små barn, en hund kom løpende mot oss og begge ungene mine hylte og klamret seg til bena mine. Da eieren kom ruslende, sa han “ikke vær redde, den er så snill atte…”. Jeg hadde mest lyst til å slå til mannen!! Ærlig talt – ta hensyn til andre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2008 at 12:02 am
Jeg var 13 år da en løs schæfer (verdens snilleste hund såklart, gjør aldri noe galt) angrep meg (uten grunn, jeg hadde ikke gjort noe i mot den i det hele tatt). Den spiste omtrent opp jakka mi, MENS JEG HADDE DEN PÅ. Jeg sto og hylte og skrek og ropte på hjelp til ei gammel dame kom med piasavakosten sin og fikk jagd den.
Jeg kan forholde meg til små hunder, og en stor hund i familien…MEN ukjente hunder utenfor butikker skremmer meg enda litt OG schæfre kommer jeg aldri til å stole på.
Lite morro med hunder som bjeffer utenfor butikker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2008 at 5:06 pm
Jeg har bare hørt at det ikke er lov å binde hunder ute (eller oppbevare i bil) i solsteiken. Da gjelder vel dyrevernslover siden det klassifiseres som mishandling.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende